Wat is de toekomst van onze wijkwinkelcentra?

Wat is de toekomst van onze boodschappen- en wijkwinkelcentra? Zijn ze binnenkort verdwenen of vormen ze straks weer het kloppend hart van de wijk? En wat betekenen trends als vergrijzing en internet ? Deze vragen staan op 8 december centraal tijdens de bijeenkomst van het Vastgoedforum Midden-Nederland. Max Bleumink (Student aan de Universiteit Utrecht) presenteert het onderzoek naar de impact van urbanisatie en vergrijzing op wijkwinkelcentra. Supermarktexpert Tjerk van Leusden geeft zijn visie op de betekenis van urbanisatie, vergrijzing en internet op het boodschappen doen. Bart Stek zoomt in op de rol van de beheerder om een wijkwinkelcentrum aantrekkelijk te houden en Giel van der Vlies maakt een directe koppeling naar de lokale praktijk, vanuit de visie van Vathorst. 

Het onderzoek van Max is uitgevoerd in opdracht van Vastgoedforum Midden-Nederland en geeft aan wat de succesfactoren zijn van een wijkwinkelcentrum. In zijn presentatie zoomt hij ook in op de centra in de  driehoek Amersfoort – Hilversum – Utrecht. Na afloop van de presentaties gaan we met elkaar in debat onder leiding van dagvoorzitter Boris van der Gijp (Directeur Strategy & Research Syntrus Achmea Vastgoed). 

Ben je ook benieuwd naar de succesfactoren en wil je mee discussiëren over hoe dat nu verder moet met onze wijkwinkelcentra in de toekomst, meld je dan aan.

Programma


14.30 uur Inloop, 

15.00 uur Woord van welkom door Dagvoorzitter Boris van der Gijp

15.10 uur Succesfactoren wijkwinkelcentra door Max Bleumink

15.40 uur Voorzieningen in Vathorst, de visie van Giel van der Vlies (Directeur Ontwikkelingsbedrijf Vathorst)

16.00 uur De beheerder aan het stuur, Bart Stek (Head of Research Colliers International)

16.20 uur De supermarkt van morgen, Tjerk van Leusden (Directeur SuperVastgoed makelaardij)

16.40 uur Debat onder begeleiding van de Dagvoorzitter 

ca. 17.30 uur borrel

Locatie



I-centrum Vathorst, Veenslagen 2, Amersfoort
 
Parkeren: Bij I-centrum Vathorst
 
Route: Vanaf de A1 afslag 13 nemen, richting Vathorst, bij de T-splitsing met stoplichten rechtsaf gaan. De tweede rotonde (nr15) linksaf, je rijdt er dan uiteindelijk zo tegenaan. 

Voorwaarden




Foto's


















Verslag



8 december 2016 - 6 lessen voor het toekomstige wijkwinkelcentrum

Dalende omzetten en stijgende leegstand. Dat is waar de wijkwinkelcentra mee te maken hadden en nog steeds hebben. Tel daar de opkomst van e-commerce bij op, en de toekomst van het wijkwinkelcentrum is helemaal onzeker. Of kan zij zich opnieuw uitvinden?


Tijdens de decemberbijeenkomst van het Vastgoedforum Midden-Nederland in Vathorst ging het over deze vraag en de succesfactoren van een florerend wijkwinkelcentrum. Boris van der Gijp, ‎directeur Strategy & Research bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance, leidde de middag in het informatiecentrum in Vathorst. Een aantal lessen op een rij van een geslaagde middag.

1.    De supermarkt is de trekker
Hoe meer vierkante meters supermarkt, des te lager is de gemiddelde leegstand in het wijkwinkelcentrum. Dat blijkt uit het onderzoek dat Max Bleumink (klik hier voor de presentatie van Max), student economische geografie, uitvoerde in opdracht van het Vastgoedforum en Syntrus Achmea. De supermarkt is de voor het merendeel van de bezoekers de reden dat ze er naar het centrum toe gaan. Een centrum is het meest gebaat bij een full-service supermarkt, maar ook de prijsvechters doen het goed, afhankelijk van de lokale situatie. Met een slechte supermarkt verlies je de strijd van de concurrent.

2.    Online boodschappen doen is en blijft een niche
Er zijn onderzoeken die voorspellen dat een kwart van de boodschappen in de nabije toekomst online gedaan zal worden. Onzin, volgens Tjerk van Leusden, adviseur bij SuperVastgoed (klik hier voor de presentatie van Tjerk). Samen met Platform Supermarkt en Ruimte en Strabo deed hij onderzoek naar online aankopen en de trend daarin. ‘Elf procent van de mensen heeft wel eens online een boodschap gedaan en dit aandeel neemt niet hard toe. Terwijl de faciliteiten de afgelopen jaren wel enorm zijn toegenomen. Er zijn meer afhaalpunten en de service van de supermarkten is uitgebreider. Totaal is de online markt van supermarkten net zo groot als de omzetgroei die supermarkten jaarlijks realiseren. Dit ligt rond de twee procent en dat is inclusief de levering van supermarkten aan bedrijven.’

3.    Gratis parkeren heeft geen invloed
Of je gratis kunt parkeren bij een wijkwinkelcentrum is niet van belang voor het functioneren ervan. Dat stelt Bart Stek, onderzoeker bij Colliers International (klik hier voor de presentatie van Bart). ‘Een verandering van de situatie heeft wél invloed. Als het eerst gratis was en daarna betaald, heeft dat een negatief effect op je bezoeken’. Andere factoren, naast de supermarkt, die bijdragen aan een goed functioneren zijn een actieve winkeliersvereniging die buurt en wijkwinkelcentrum aan elkaar verbindt, een hoog gemiddeld aantal personen per huishouden en meer winkels voor de dagelijkse boodschappen.

4.    Vergrijzing is een kans
Dat het aandeel 65-plussers toeneemt in onze samenleving, is een kans voor de wijkwinkelcentra. Ouderen bezoeken deze doorgaans vaker. Doordat ze minder besteden, zit daar echter weinig winst in omzet. Max Bleumink zoomde in zijn onderzoek naar de invloed van demografie op wijkwinkelcentra in op de wijk Berg en Bosch in Amersfoort. Deze wijk kent een sterk vergrijsde bevolking: ruim 25 procent van de inwoner is 65 jaar of ouder. Het vernieuwde wijkwinkelcentrum beschikt naast een supermarkt over diverse zorg-gerelateerde voorzieningen, zoals een apotheek, een fysiopraktijk en een dokter. Deze functies worden gewaardeerd met een 8,5, bleek uit een enquête onder 300 inwoners. Het wijkwinkelcentrum in de vergrijsde wijk zou een belangrijke zorgfunctie kunnen vervullen, naast een sociale functie .

5.    Totale besteding nemen af met 5,6 procent
In zijn onderzoek rekende Bleumink ook door wat de invloed is van demografische veranderingen op de omzet van wijkwinkelcentra. De totale bestedingen nemen volgens zijn berekeningen af met 5,6 procent tot 2040. Daarin is geen rekening gehouden met de rol van e-commerce. Winkelcentra in Vinex-wijken kunnen juist rekenen op een toename.

6.    Gemiddelden bestaan niet
Een blauwdruk voor een succesvol centrum bestaat niet. In Nederland hebben we te maken met regionale verschillen, waar je als winkelcentrum rekening mee moet houden. Hoogte van inkomen bijvoorbeeld of de aanwezigheid van andere concurrerende centra. ‘Kijk dus niet naar de gemiddelden, maar naar de lokale situatie’, stelt Tjerk van Leusden. ‘Gemiddelden bestaan niet’. Vathorst is zo’n wijk die afwijkt van de gemiddelden. Giel van der Vlies, Directeur Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (klik hier voor de presentatie van Giel): ‘Vathorst is een zeer kinderrijke wijk. Eén op de drie inwoners is er onder de 19 jaar. Daarnaast is het besteedbaar inkomen hoger dan gemiddeld met 44 duizend euro op jaarbasis.’ Een gezond winkelcentrum vormt het hart van de wijk, een centrale plek met niet alleen winkels voor de dagelijkse boodschappen, maar ook een school, horeca en andere diensten en faciliteiten. De hoge variëteit maakt het centrum toekomstbestendig voor de volgende generatie Vathorsters. Of het geplande extra centrum er zal komen, is volgens van der Vlies dan ook nog maar de vraag.

CROP belastingadviseurs

Branche: Accountants & Belastingadviseurs


Bureau Stedelijke Planning

Branche: Advies- en Ingenieursbureaus


Buro van der Goes

Branche: Advies- en Ingenieursbureaus


Inbo

Branche: Advies- en Ingenieursbureaus


Majolee RetailVastgoedAdvies

Branche: Advies- en Ingenieursbureaus


Strabo

Branche: Advies- en Ingenieursbureaus


svp architectuur en stedenbouw

Branche: Advies- en Ingenieursbureaus


Verdraaid concept & ontwikkeling

Branche: Advies- en Ingenieursbureaus


W4Y adviseurs

Branche: Advies- en Ingenieursbureaus


ABNAMRO Bank

Branche: Banken


ING Bank

Branche: Banken


Rabobank Amersfoort Eemland

Branche: Banken


b├ębouw Midreth

Branche: Bouwbedrijven


Heilijgers bv

Branche: Bouwbedrijven


MVGM

Branche: Makelaars


Wolfhezer Vastgoed

Branche: Management en Beheer


Altera Vastgoed

Branche: Overige


Axes Virtual Creations

Branche: Overige


Bosselaar & Strengers Advocaten

Branche: Overige


Buro van der Goes

Branche: Overige


CROP Legal

Branche: Overige


FAME Groep B.V.

Branche: Overige


FAME Planontwikkeling B.V.

Branche: Overige


Marree en Dijxhoorn advocaten

Branche: Overige


VBC Notarissen

Branche: Overige


ABC Vastgoed

Branche: Project- en vastgoedontwikkelaars


AM RED

Branche: Project- en vastgoedontwikkelaars


BPD Ontwikkeling BV

Branche: Project- en vastgoedontwikkelaars


Dura Vermeer

Branche: Project- en vastgoedontwikkelaars


Vastbouw

Branche: Project- en vastgoedontwikkelaars


de Alliantie

Branche: Woningcorporaties


de-alliantie

Branche: Woningcorporaties


SPF Beheer

Branche: Zorginstellingen en Beleggers


Syntrus Achmea Real Estate & Finance

Branche: Zorginstellingen en Beleggers